نکته بهداشتی| چه کربوهیدرات‌هایی بخوریم

اما کیفیت مواد غذایی کربوهیدراتی متفاوت است و باید انواع باکیفیت آنها را انتخاب کنید.

مواد غذایی قندی، نشاسته‌ای و فیبرهای خوراکی همگی از کربوهیدرات تشکیل شده‌اند. کربوهیدرات همچنین در مواد غذایی با پایه گیاهی و لبنیات نیز یافت می‌شوند.

نکته مهم این است که از کربوهیدرات‌های فراوری‌نشده که سالم‌ترین شکل کربوهیدرات‌ها هستند، در رژیم غذایی‌تان استفاده کنید. این نوع کربوهیدرات‌ها شامل غلات کامل یا سبوس‌دار، میوه‌ها و سبزی‌های تازه و نیز حبوبات (مانندن لوبیا و نخودفرنگی) می‌شوند. این مواد غذایی همچنین پر از ویتامین، مواد معدنی و سایر مواد مغذی هستند.

فیبرها هم به عنوان یک کربوهیدرات سالم می‌توانند آثار سلامت‌بخش گوناگونی داشته باشند.

در مقابل کربوهیدرات‌های فراوری‌شده مانند نان سفید یا نوشیدنی‌های شیرین‌شده، چیپس‌ها و شیرینی‌ها به علت حذف فیبرها از آنها در جریان تولیدشان و افزوده شدن روغن و نمک برای بهبود طعم ارزش غذایی کمی دارند.

مطابق جدول این مواد غذایی را با گزینه‌های مناسب جایگزین کنید تا کربوهیدرات‌ها باکیفیت‌تری را مصرف کنید:

مطابق جدول زیر برخی مواد غذایی را با گزینه‌های مناسب جایگزین کنید تا کربوهیدرات‌ها باکیفیت‌تری را مصرف کنید:

نخورید

بخورید

کلوچه مافین 

نان جو

ماکارونی فراوری‌شده

کدوسبز خردشده

نوشابه گازدار

آب میوه طبیعی

چوب‌شور

کراکر گندم کامل

شیرینی

میوه

کلوچه

نان گندم سبوس‌دار

سیب‌زمینی سرخ‌کرده

سیب‌زمینی شیرین

چیپس ذرت یا سیب‌زمینی

چیپس میوه

برنج سفید یا زرد

برنج قهوه‌ای

مطالب مرتبط

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code