Menu

مفاهیم: بتاکاروتن چیست؟ – همشهری آنلاین

0 Comment


این ویتامین برای حفظ سلامتی بافت‌ها، ضروری است و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد.

بتاکاروتن به‌ عنوان ماده پیش‌ساز ویتامین A و محلول در چربی در بدن شناخته می‌شود،  در مواد غذایی گیاهی وجود دارد.

سبزی‌هایی که به رنگ سبز تیره، زرد تیره و نارنجی هستند، سرشار از بتاکاروتن هستند. بنابراین، هر قدر رنگ سبز، زرد یا نارنجی سبزی یا میوه ای تیره‌تر باشد، بتاکاروتن بیشتری در خود دارد.

مصرف سبزی‌های برگ سبز و زرد و میوه‌های رنگی حاوی بتاکاروتن مانند اسفناج، هویج، مرکبات،  زردآلو، طالبی،  کدوتنبل و انبه در پیشگیری از سرطان موثر است.

اگر ذخیره‌ی بتاکاروتن در بدن  کافی نباشد، توان سیستم ایمنی  برای مقابله با عوامل بیماری‌زا کاهش می‌یابد و بدن در معرض ابتلا به انواع عفونت‌ها قرارمی‌گیرد. اما در عین حال، پزشکان توصیه می‌کنند که مردم ازمصرف مکمل‌های بتاکاروتن به مقدار زیاد خودداری کنند. آنها می‌گویند: مصرف بیش از اندازه بتاکاروتن‌ها، خطرناک است.

مقادیر توصیه شده روزانه بتاکاروتن برای مردان ۶ میلی ‌گرم و برای زنان ۸/۴ میلی ‌گرم است.

در دوران بارداری و شیردهی این میزان نیاز افزایش می‌یابد.

انجمن ملی سرطان آمریکا اعلام کرده است که باید نسبت بتاکاروتن به ویتامین A در رژیم غذایی حدود ۹ به ۱ باشد.

پایین بودن سطح بتاکاروتن خون در افراد سیگاری و کسانی که داروهای کاهنده فشار خون و یا قرص‌های ضد بارداری مصرف می‌کنند بیش از سایر افراد، گزارش شده است. این افراد بیشتر، در معرض خطر کمبود بتاکاروتن قرار دارند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code